Thursday, March 6, 2008



خلاصه‌ی داستان این است که دکتر سروش در مصاحبه‌ای می‌گوید که کلمات قرآن از خود پیامبر است. یک عده‌ هم به این صحبت‌ها جواب داده‌اند. محمد تعداد خوبی از این مطالب را یک جا جمع کرده است.

یکی از این آدم‌هایی که به سروش جواب داده‌اند مجید مجیدی است. موضوع برای من، حداقل، از آن موضوع‌هایی است که نمی‌توانم نظری بدهم و تنها کارم خواندن حرف‌هایی دیگران است. (فکر می‌کنم صلاحیت اظهار نظر خودش یک بحث مفصل است) خب آقای مجیدی به نظرشان رسیده که می‌توانند جواب این حرف‌ها را بدهند و داده‌اند.

شخصا حرف‌های این هنرمند جهانی(دوست داری یک ! بگذار) را که شنیدم متأسفم شدم و متعجب. تعجبم اصلا به خاطر شأن سروش و مجیدی نیست. تأسفم برای خودمان است. برای تهمت و دروغ. برای هنرمندمان. برای انتظاری که از یک هنرمند جهانی می‌توان داشت، و نسبت این انتظار با این حرف‌ها. برای نوع صحبت. برای این‌که این‌قدر راحت دهان‌مان را باز می‌کنیم و چشم‌مان را می‌بندیم و فحش می‌دهیم. که فلانی قلمش منحرف است! که فلانی جسارت را به این حد رسانده که فلان و بهمان. که فلانی کافر است. برای خندیدن توی صورت کسی که دست‌مان را می‌بوسد! دوست دارم امیدوار باشم که از مجیدی بعید بوده باشد.

ما چرا این‌قدر خوش‌بختیم؟

پ‌ن1: عکس از خبرگزاری مهر
پ‌ن: شطحیات یک ذهن نیمه رستگار

8 comments:

Anonymous said...

مرسی! باعث شدی یک کمی مطلب خوب بخونم!

Anonymous said...

Be nazar man dr sooroosh ba vojod tasalloti ke bar andishe haye molavi darand. khoodeshoon negharesg vahedi dar in bare nadarand. harf haye ishoon dar doo mosahebe ishan kamelan motenaghez va hamantoor ke khodeshan ghofte and tabe hal oo havaye lahzeii booode.

1. http://www.drsoroush.com/Persian/On_DrSoroush/P-CMO-Vahy%20va%20Quran.html

2. http://www.drsoroush.com/Persian/Interviews/P-CMO-KalameMohammad.html

man tasavoor mikonam bishtar bekhater popularity va chales bar anghizi nazarateshoon be tarh mabahes dar princeton omadan.

zemnan ishoon ye javabi akhiran be ayatoollah sobhani dadan ke ziad maghool be nazar nemiad. va paradox vare.

http://www.drsoroush.com/Persian/By_DrSoroush/P-NWS-BasharVaBashir.html

Anonymous said...

silam
dar rastaye jome zohr boodanet dar amirkabir:
hosein 3 ta soal:
1.emsal emtehane arshad dashti?
2.age dashti khoob dadi?
3.age khoob dadi,reshtat chi bood?

javabhaye man:
1.dashtam.
2.are,vali yekam basanam rag be rag shod.
3.rojoo shavad be javabe 2.

بهار said...

درباره سخنان دکتر سروش: روشنفکری فقیهانه، نوشته اکبر گنجی

http://www.roozonline.com/archives/2008/03/post_6629.php

میم. ح. میم. دال said...

چشممان را میبندیم هیچ از اطرافمان نمیبینیم و نمیدانیم... با خودمان دوره میکنیم این است و جز این نیست، این است و جز این نیست... دهانمان را باز میکنیم و فحش میدهیم. ای کاش یک کداممان حداقل بهره ای از حقیقت داشتیم

Anonymous said...

اول اینکه دکتر سروش یکی از چهره های مهم اصلاح طلب تو ایران که بیشتر کتابهاش در مورد مولویه به نظرش رسیده که شاید قرآن کار محمد (ص) نباشه! بعدش مجید مجیدی هم به عنوان یک کارگردان سینما سروش رو محکوم کرده! از اون طرف هم خبر هایی میرسه مبنی بر اینکه رئیس گشت ارشاد رو با ۶ تا زن تو یه خونه گرفتن!. ضمنا یه فیلم هم پخش شده که تو اون دو تا پلیس ایرانی با دستگاه جوش کاری دارن موهای یه جوون موقشنگ رو میسوزونن!. تنها چیزی که دستگیر من میشه اینه که تو ایران هیچکی کار خودشو انجام نمیده فقط همین. احتمالا دکتر سروش اطلاعاتش رو در مورد جزئیات نزول قران از همون جایی اورده که پلیس های ایرانی دستگاه جوشکاری را!

حسین said...

به روزبه: صحبت من اصلا درباره‌ی درستی یا غلطی حرف‌های دکتر سروش نبود، ممکنه توی حرف‌هاش تناقض هم وجود داشته باشه. می‌گم که در مقابل این حرف‌ها چرا یک نفر باید این‌طوری موضع بگیره. تا اون‌جایی هم که من می‌دونم فقط یکی از کارهایی که انجام می‌ده ارتباط به مولوی داره و این‌طور نیست که اگه "یک" لقب بخوایم به سروش بدیم "مولوی‌شناس" باشه
به کبریت‌فروش: جواب‌های من عینا شبیه جواب‌های خودته
...ای کاش یک کدوممون

Anonymous said...

be hoosein: doroste. moteghedam ke moozeghiri majid majidi dar moghabel dr sourosh ye mooze ghiri ehsasati boode. vali dr souroush ham az nazar man mohem tarin asaresh hamin boode yani haddeghal dar had ettelaat mahdood man.