Tuesday, August 28, 2007

جاروکش زورگو


می‌دانم که او نمی‌فهمد این چیزها را. برایش چه اهمیتی دارد که طرف روز آخری است که توی ایران است و آمده است با دوستانش خداحافظی کند. آمده است برای آخرین بار جایی را که چهار سال در آن زندگی کرده است ببیند. به کسی که سوار موتور می‌شود تا خودش را برساند در ِ بالا که فلانی را راه ندهید توی دانشگاه، چون من لج کرده‌ام، چون من با این سن‌ام هنوز بچه‌ام، چه می‌شود گفت؟ حتی اگر مثلا حمید برگردد و بهشان بگوید که: "اگر به یک نفر جارو هم بدهید، اگر بتواند با همان جاروکشی‌اش هم زور می‌گوید." یا حسام داد بزند سرشان که شما کاره‌ای نیستید که با دانشجوها این‌طور حرف می‌زنید. 

این‌جا نیامده‌ام غر بزنم که این دانشگاه شریف که همه‌ی آبرویش را از همین دانشجوها دارد، این قدر حرمت‌شان را نگه نمی‌دارد که پنج روز بعد از فارغ التحصیلی راهشان بدهد توی دانشگاه. فقط خواستم بگویم که ترسیدم. از تو و خودم ترسیدم، آن وقت که بتوانی و بتوانم و زور بگوییم. من ترسیدم از آن روزی که شکمم بزرگ‌تر از اینی بشود که حالا هست و سرم بی‌مو بشود و ریش و سبیل‌هایم سفید بشود. آن وقت هنوز بچه باشم. آن وقت جارویم را بکوبم توی سر تو. تو جارویت را بکوبی توی سر من.

پ‌ن: واضح است دیگر که کسی قصد توهین به شغلی را ندارد؟

2 comments:

Anonymous said...

باز خوبه شاخ نداریم. راست گفتن از قدیم ...

Anonymous said...

آقا باور کن این بحث زیاد به زندگی و طبیعت آن ربطی ندارد. این به شعور آدمها بستگی دارد. یک چیزی هست و آن این است که سیاست بازی و پارتی بازی همه جای دنیا هست. توی کانادا هم اگر دانشجوی رییس دانشکده باشی فلان اسکالرشیپ را حتما میگیری. چرا چون استادت خرش میرود و پارتی داری. بدیهی است که هر کس هرجا زورش برسد در جهت منافع خودش از زورش استفاده میکند. این خیلی قشنگ نیست اما همیشه خدا همین بوده و خواهد بود و باید قبول کرد. این به نظر من اسمش میشود زورگویی منطقی! طرف میگوید من زورمن میرسد و میخواهم فلان کار را بکنم چون به نفع من است. اون حرفی که تو میزنی حرف زور نیست، حرف بی شعوری و بی منطقی آدمهاست. چه فرقی میکند برای کسی که دم در وایستاده و من را هر روز دیده که اجازه بدهد من بروم تو یا نه؟ آیا منفعتی هم برایش دارد؟ حالا خود آن شخص یا آن کسی که مجبورش کرده آن کار را بکند. کلا جایی که بی منطقی حاکم باشد و کسی هم برای شخصیت کس دیگر ارزش قائل نباشد هرکس برای اثبات مهم بودن خودش رو می آورد به آن زورگویی های ابلهانه تا حقش را از حلقوم بقیه بکشد بیرون. این طرز رفتار نه تنها طبیعی نیست بلکه یک میلیون بار غیر طبیعی و زیر صفر است! یعنی منظورم این است که از یک آدم سالم و خیلی عادی جامعه توقع چنین رفتاری در یک جامعه سالم نمیرود. از همین جهت شما تی جی جان اصلا نگران این چیزها نباش. چون شما کارت خیلی درست تر از این حرفهاست که بخوای روزی با جارو تو سر کسی بزنی